Connect with us

Mimarlık

“Bir Açılış Olarak Mekân/Enclosure as a Disclosure”, güncellenmiş baskısıyla raflarda

Yayın Tarihi:

on

Selim Velioğlu’nun “Bir Açılış Olarak Mekân/Enclosure as a Disclosure” adlı kitabının hem içeriği hem de baskı tekniği ve kâğıt seçimiyle teknik özellikleri geliştirilmiş ve güncellenmiş yeni baskısı YEM Yayın’dan çıktı.

 Selim Velioğlu, son yıllarda Türkiye’de mimarlık ve tasarım eğitiminin temel başvuru kaynakları arasında yer alan kitabında, “açılış” kavramından yola çıkarak ortaya koyduğu mimari mekân tasarımı anlayışını, “açılış”ın mekânsal bir gerçeklik olarak hayat bulmasını sağlayan beş temel kavram (çokluk, uydu öğeler, kütlesel kademelenme, avludan hayat bulma, yeşil üreten mekânsal kurgu) ışığında düşünceler, tasarımlar ve yapılar eşliğinde anlatıyor.

Kitabın temel özelliği ya da farklılığı, günümüzde kutuplaşmış iki ayrı küme olarak algılanan kuramsal çalışmalar ile tasarım çalışmalarının bütünleştiği yeni bir alan açması. Ortaya konulan kuramsal yaklaşım, tamamı yazar ve çalışma arkadaşlarına ait tasarımlar ile örnekleniyor. Kitabın diğer bir özelliği de mimar ya da tasarımcı olmayan okuyucuya mekân tasarımının gündelik yaşam ile iç içeliğine ilişkin iletiler sunması. Kitap yoğun içeriği ve sürükleyici kurgusuyla da dikkat çekiyor.

Kitabın hem sayfa hem de örnek proje sayısının artırılarak genişletilen yeni baskısında, Selim Velioğlu’nun ekip arkadaşlarıyla birlikte gerçekleştirdiği konut, kültür, eğitim, spor, müze, konaklama, sanayi, yönetim, ticaret, ulaşım, kentsel tasarım, peyzaj tasarımı türlerinde, çeşitli ölçeklerde 100’ü aşkın tasarım kitapta ayrıntılarıyla veriliyor. Rauf Denktaş Anıt Mezarı ve Müzesi (Lefkoşa), Afet Yönetim ve Koordinasyon Merkezi (Bursa), Baykar Teknoloji Merkezi, MD Evi (Kırcaali, Bulgaristan), Erdal Eren Kültür Merkezi, Deniz Gezmiş Parkı (Ataşehir) gibi son dönemde gerçekleştirilen farklı ölçeklerde 13 yeni proje de kitapta yer alıyor.

Büyük bir çoğunluğu ödül kazanmış projelerin özel çekilmiş renkli fotoğraflar, planlar, kesitler, görünüşler ile aksonometrik çizimlerin yanı sıra projeyi anlatan açıklama metinleriyle yer aldığı kitap; mimarlar, şehir plancıları, kentsel tasarımcılar ve iç mimarlar için bir başvuru kitabı olmasının yanı sıra mimarlık ve tasarım öğrencilerine de projeleri inceleyerek kendi tasarım çalışmalarında yararlanabilecekleri değerli bir kaynak olma niteliği taşıyor.

Selim Velioğlu, temelde mimarlığa yaklaşımını ve buradan yola çıkarak kitabı hazırlama amacını şöyle özetliyor:

“Mekânsal çevre, sıkılmış bir yumruk değil, açılmış bir el gibi olmalıdır. Kullanıcısının arkadaşı olmalıdır. Konuşkan, cömert, davetkâr, canlı ve etkileşimli olmalıdır. Özellikleri ile deneyimleyende çağrışımlar oluşturarak, onu anlamsal yolculuklara çıkarmalıdır.

Tasarım sürecinde, çevre ve içeriğe ilişkin veriler insanın fiziki, biyolojik, psikolojik, tinsel olanak ve özellikleri çerçevesinde anlamlara ve bu anlamları yansıtan, öncelikle ölçekli ve kavranabilir boyutlardaki mekânsal unsurlara ayrıştırılmalı, yaşamın anlamsal zenginliği, insana yaşama sevinci verecek biçimde, doğal ve kültürel değerler gözetilerek mekâna yansıtılmalıdır.

Mekânsal çevre tasarımı temel olarak çevre ve içerik verileri ile insani beklentiler ışığında hareketi, mekânı ve kullanımı örtüşük olarak tasarlamak biçiminde tanımlanabilir. Kitapta tasarımlar üzerinden ayrıntılı olarak örneklediğim, doktora çalışmamda ortaya koyduğum ve üçlü örtüşük çözümleme yöntemi olarak adlandırdığım yaklaşım çerçevesinde; hareket, yaya ve araç dolaşımı ile ilgili tüm konular ile yönlenme, algı, erişim gibi sorunları; mekân, mekânsal kimliğe ilişkin tüm oransal, boyutsal, fiziksel özellikleri ve kullanım, işlev seçimi, işlevlerin yan yana gelişleri, yer, kot ve katlara dağılımı konularını içermektedir.

Üçlü örtüşük çözümleme yöntemi ile birlikte çalışmalarımızda; insani hedefler ve olanaklar doğrultusunda doğal ve kültürel değerler ile bütünleşmek ve mekânı insana yaklaştırıp ‘açmak’ amacıyla oluşturup yineleyerek kullandığımız, tasarımlarımızı biçimlendiren beş temel kavram – mekânsal çözüm vardır. Bu kavramlar tek yapı, yapı grubu, kentsel tasarım gibi farklı ölçeklerdeki tasarımlarımızda, olanaklar çerçevesinde bir bütün veya bağımsız olarak kullanılmıştır. Bunlar çokluk, uydu öğeler, kütlesel kademelenme, avludan hayat bulma, yeşil üreten mekânsal kurgu olarak adlandırdığımız kavramlardır.

Özetle, tasarım anlayışımız; doğal ve kültürel değerler, çevre ve içerik verileri, üçlü örtüşük çözümleme yöntemi ve beş temel kavram çevresinde biçimlenen bir yaklaşım olarak tanımlanabilir.

Çevre ve içerik verilerinin üçlü örtüşük çözümleme yöntemi ile değerlendirilmesi ve beş temel kavramın olanaklar çerçevesinde tümünün veya bazılarının kullanılması sonucu oluşan tasarımlar ortak bir kimliğe sahiptir. Bu ortak kimliğin ya da mekân duygusunun taşıyıcısının fiziksel unsurlar ve mekânsal çevre olmasıyla birlikte, tasarımlar esasen düşünsel katmanda birbirlerine bağlanmaktadır. Tasarımlar sonucu görünüşe çıkan çevre ise artık, tıpkı çevrelediği insan gibi, insana, doğal ve kültürel değerlere doğru anlamsal ve mekânsal bir ‘açılış’tır. ‘Açılış’ın tasarımlarımızda hem anlamsal hem de mekânsal olarak karşılığını bulduğunu söyleyebilirim.

Bu kitap, gerçekleştirdiğimiz tasarımların içerdiği ortak ilke ve önceliklerden temellenen bir tasarım anlayışı ortaya koymaktadır. Bu anlayışın ve kitapta dile getirilenlerin yaşanılır mekânsal çevrelere ulaşılmasında yol gösterici nitelikte olduğuna inanıyorum.”

Selim Velioğlu kimdir?

Selim Velioğlu 1961 yılında İstanbul’da doğdu. 1984 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nden mezun oldu. 1990 yılında doktora çalışmasını tamamladı. Mezuniyetinden günümüze kadar çok sayıda yapının ön tasarımlarını ve uygulama projelerini gerçekleştirdi. Katıldığı yarışmalarda 100’e yakın ödül kazandı. Halen tasarım çalışmalarını Erce Funda, Orkun Özüer ve Ersen Gömleksiz ile birlikte sürdürmektedir.

Devamını Oku
Yorum yap

Bir Cevap Yazın

Mimarlık

Vmzinc beyaz yüzey

Yayın Tarihi:

on

Yazar:

Mimarlar beyazı sever. Beyaz, farklı renkler ile uyumludur ve geçişi tasarımcıların vazgeçilmezidir. Beyaz rengin felsefesi, mimari anlatım tarzı vardır. Le Corbusier ve  Mies Van der Rohe beyaz tasarımları ile akla gelen mimarlardandır. Beyazın tüm renklerin birleşimi olduğuna inanan minimalist mimar John Pawson, beyaz; mimarinin özüne inmeyi mümkün kılıyor der. Onun için beyaz ve minimalizm ayrılmaz bir ikilidir. İlk konut tasarımlarına imza atan mimar Richard Meier de beyaz renk ile anılan mimarlardan, etrafındaki yeşillikler ile beyazın oluşturduğu kontrast insanı yapıya hayran bırakıyor. Psikolojik açıdan bakıldığında beyaz renk insanı daha dingin kılıyor. Beyaz saflığı, modernizmi ve yeniliği sembolize ediyor. İklimsel koşullar incelendiğinde ısı yalıtım özelliği sebebi ile sıcak bölgelerde yapı kabuklarında beyaz renk tercih ediliyor. Beyaz temizliğin, düzenliliğin ve kesinliğin sembolü. Beyaz renk hacmi ön planda tutar. Le Corbusier’nin de dediği gibi, “Mimarî, ışık altında toplanan hacimlerden oluşan bilgece ve mükemmel bir oyundur.” Beyaz, gölgeleri ve ışığı göz önüne çıkartır. 

Mimari tasarımlarda sıklıkla tercih edilen beyaz renk VMZINC® titanyum çinko tutkusu ile birleşti. Projeye özel hazırlanan beyaz yüzeyli titanyum çinko Türkiye’de ilk kez Ankara’da Yargıtay binasının kubbe kaplamalarında tercih edildi. 185 yıldır titanyum çinko üreticisi olarak VMZINC in çatı ve cephe kaplamalarında tüm sistemler ile beyaz yüzey alternatifi tasarımcılara ilham kaynağı oluyor. Daha detaylı bilgi için teknik destek ekibimizle iletişime geçebilirsiniz.

Devamını Oku

Mimarlık

Cosentino, yenilikçi tasarımlarını Kips Bay Decorator Show House’da sergiledi

Yayın Tarihi:

on

Yazar:

Yenilikçi yüzeylerin mimari Cosentino Group, Dekton ve Silestone yüzeylerinin en son ürünlerini, West Palm Beach South End bölgesindeki Akdeniz tarzı Kips Bay Decorator Show House’da sergiledi.

Yenilikçi mimari yüzeylerin dünya lideri Cosentino Group, önde gelen iç mimarlar tarafından şekillendirilen ve sınıfının en iyisi markaların yer aldığı Kips Bay Decorator Show House Palm Beach’e ikinci kez sponsor oldu. Cosentino, Akdeniz tarzı evin çarpıcı bir dönüşümü olan “Kips Bay Decorator Show House Palm Beach”in dört yıllık sponsoru olmaktan gurur duyuyor. 

Kips Bay Decorator Show House, Kips Bay Erkek ve Kız Kulübü tarafından düzenlenen, prestijli mimarların 1973’ten beri katıldığı yıllık bağış toplama etkinliğidir. Etkinliğe iç tasarım profesyonelleri katılıyor ve dekorasyon dünyasındaki trendler belirlenerek, yeni yetenekler için başlangıç ​​platformu oluşturuluyor. West Palm Beach’in South End semtinde, gerçekleştirilen etkinlikte, Akdeniz tarzı ev, bu yılki etkinliğin arka planını oluşturdu. 4 bin 400 metrekarelik alan, ülke çapında yirmi ödüllü tasarım firması tarafından tamamen yeniden tasarlandı.

Mutfak ve kahvaltı salonu, Mark Williams ve Niki Papadopoulos, Mark Williams Design

Mutfak ve kahvaltı salonunun, evin Akdeniz estetiğini koruduğunu belirten Mark Williams, “Günümüzde mutfaklar aileler için merkezi aktivite alanlarıdır, bu nedenle harika görünen destekleyici malzemelere ihtiyacımız var. Bundan dolayı tasarımcılar ultra dayanıklı Dekton Entzo’yu seçti. Entzo, doğal beyaz mermerden alabileceğiniz tüm güzel sıcak tonlara ve damarlara sahip. Ayrıca kir tutma ya da aşınma gibi sorunları da yok” diye konuştu. 

Çamaşır odası tasarımı Lisa Hynes ve Heather Weisz, HW Interiors’dan

Güney Florida’dan Heather Weisz ve Lisa Hynes, çamaşır odası için, “çamaşır lüksle buluşuyor” ifadesini kullanarak; “Silestone Iconic White’ı tezgah ve arka panel için mat Suede yüzeyle harmanladık. Tasarım, piyasadaki en dayanıklı yüzeylerden biri oldu ve çamaşır odası gibi çokça kullanılan bir alanla mükemmel uyum sağladı.”

Ana Banyo ve klozet, Nicole White, Nicole White tasarımları

Güney Floridalı tasarımcı Nicole White, göz alıcı, işlevsel ve taviz vermeyen bir şekilde cesur bir alan yarattı. Tasarımcı, duş duvarları için mat yüzeyli Dekton Kelya’yı seçti.

“Her şeye dikkat eden müşterileri şaşırtmak için malzemeleri en alışılmadık ve beklenmedik şekillerde buluşturmamız gerektiğini biliyorduk. Minimum ek yeri ve sağlamlığı ile birlikte yaratacağı etki için banyoda Dekton gibi bir ürüne karar verdik” dedi.

Yatak Odası, banyo ve dolap alanı, Nina Magon, Nina Magon Studio

Houston merkezli tasarımcı Nina Magon, kendi Palm Beach iç mekan versiyonunu yaratmak için klasik ve fütüristik tasarımını birleştirdi. Nina, Dekton Taga’dan yapılmış özel bir yatak çerçevesi tasarımıyla markanın malzemeleri hakkındaki derin bilgisinden yararlandı. Nina tasarımına, estetiğe sadık kalarak malzemenin sınırsız uygulamalarını gösteren cesur, sofistike bir ifade kazandırdı. 

Devamını Oku

Mimarlık

Guardian Glass ürünleri Regnum Sky Tower’da buluşuyor

Yayın Tarihi:

on

Yazar:

MSA Mimarlık tarafından tasarlanan, yenilikçi mimari dili ve görselliğiyle Ankara şehir dokusunda kendini fark ettiren Regnum Sky Tower’ın özgün cephe tasarımı Guardian Glass ile biçimlendi. Yapının cephelerinde kullanılan Guardian SunGuard®HP Silver 35/26 kaplamalı cam, ışıkla doldurulmuş çalışma ve yaşam alanları sağlıyor.

Dünyada ve Türkiye’de birçok ikonik yapının cephe tasarımına cam ürünleri ile katkı veren Guardian Glass, MSA Mimarlık imzası taşıyan Regnum Sky Tower’a da Guardian SunGuard HP Silver 35/26 kaplamalı cam ile önemli bir katkıda bulundu. Isı ve mor ötesi ışığın artışına yol açmadan yüksek derecede şeffaflık sunan cam ürünü, tüm uygulamalarda maksimum görünür ışık geçirgenliğine izin verirken, güneş kontrolünü ve ısı yalıtımını tek bir kaplama üzerinde buluşturuyor.

Ofislere yüksek konfor standartlarının eklemlenmesiyle iş yaşamının sıradanlaşan düzenine yeni bir yorum katan Regnum Sky Tower’ın kütle plastiği, dinamizm ile parçalanarak yükseliyor ve her ofisin ve her çalışanın ihtiyaçlarına cevap verecek farklı mekan zenginlikleri ortaya çıkıyor. Yapı, açık-yarı açık-kapalı alan dengesini kütle düzeni içerisinde homojenize ederek kullanıcılarına sunuyor. İlgi çekici bir mimari yaklaşımla tasarlanan cephede tercih edilen Guardian SunGuard HP Silver 35/26 kaplamalı cam, yansıtılan ve geçen ışıkta homojen renk elde edimi sağlıyor. Ürün lamine güvenlik camı olarak mevcut bulunabiliyor ya da sonradan lamine edilebiliyor. İster tempersiz ister temperli kullanılabilerek tek ürün avantajı ile öne çıkan bu cam, aynı zamanda tam ya da kısmi olarak temperlenebiliyor veya bombelenebiliyor.

Devamını Oku

Trendler

Copyright © 2023 Moneta Medya Grubu. Tüm hakları saklıdır.